____________________________________________________________________________________________________________________________

Hvorfor hund i det pædagogiske miljø?

Hund i skoleregi

For at det kan have en berettigelse i skoleregi at bringe en hund ind i det pædagogiske miljø, skal den bringes i spil med en bevidst professionel pædagogisk strategi – det skal ikke blot være ”en sød hund, der er med på arbejde”.

 

Lærere/pædagoger skal fange den positive læring, der sker i relationen mellem barn og hund således, at det kan overføres til andre relationer og situationer.


Hundens to roller

Meget groft delt op har en skolehund to funktioner på arbejde:

 

Den er skolehund, hvor den har karakter af dyreassisteret aktivitet.

Her har meget af den læring, der sker, karakter af spontan læring. Forstået på den måde, at der opstår gode situationer der, hvis det bliver fanget, kan italesættes og bringes i spil, for på den måde at skabe læring, der kan bruges i andre relationer og situationer.

 

Den er terapihund, hvor lærere/pædagoger har et fastsat mål og læring for øje med hundens tilstedeværelse. Her søges en bestemt læring, hvilket ligeledes også kræver den voksne til at facilitere og overføre læringen.


Trivsel og tryghed - Hunden bidrager til en god stemning

Helt konkret opleves mange positive forandringer ved skolehundens tilstedeværelse:

  • Hunden bidrager til øget trivsel og tryghed.
  • Hunden medvirker til et generelt lavere konfliktniveau imellem børnene grundet øget ro og god stemning.
  • Hundens mentale overskud og rolige gemyt sænker tempoet hos børnene.
  • Hunden modsvarer børnenes høje energi med tilsvarende ro.
  • Hunden er meget præcis i at afstemme sig til situationer og aflæser meget nøjagtig børnene. Den har en klar fornemmelse af, hvem der gerne vil/har brug for den.
  • Hundens tilstedeværelse i klasserummet skaber en øget ro, bedre miljø for undervisning, bidrager til øget koncentration og sænker stress ved fagligt arbejde.
  • Vigtige samtaler med en lærer bliver lettere sammen med hunden.
  • Hunden virker som ”døråbner” i konfliktsituationer og gør det tilgængeligt at snakke om det, der har været svært.
  • Hunden er en smutvej i relationsarbejdet med børn. Den skaber tillid, tryghed og sympati.
  • Hunden tager imod alle børnene - alle starter med oplevelsen af at være ventet, vigtig og noget ganske særligt.
  • Hunden er en BEDSTE VEN, man kan stole på og fortælle alt. Hun svigter og dømmer aldrig.


Skolehunden.dk har indtil videre uddannet 12 ekvipager.


Helle og Eddie, Parkskolen i Struer

Elisabeth og Selena, Kildedamsskolen i Tølløse

Ann og Mira, Horsens Byskole i Horsens

Lotte og Ole, Skovbrynet Skole i Gladsakse

Trine og Falco, Feldballe Friskole i Feldballe

Karina og Sofus, Holmegaardskolen ved Næstved

Gitte og Malik, Columbusskolen i Galten

Rikke og Santo, Langsøskolen i Silkeborg

Ingelise og Gatling, Århus Privatskole i Århus

Laila og Buddy, Ådalsskolen i Kolding

Rikke, Thomas og Alvilda, Resen Skole i Skive


skolehunden.dk                                 Irene Jarnved                                  Rikke Kilschow Espersen                                  Kontakt os på: info@skolehunden.dk


               


Copyright © All Rights Reserved

____________________________________________________________________________________________________________________________