____________________________________________________________________________________________________________________________

Skolehunden Thomas

 

På Resen Skole bruger de hunden professionelt som pædagogisk og terapeutisk redskab i arbejdet med børn med særlige behov.

 

Skolehunden Thomas er med på arbejde i specialklasserne hver dag sammen med sin ejer Rikke Espersen.

Her gør han en stor forskel for mange børn.

 

Foto af Majbritt Mølgaard Andersen

Hund i skoleregi

For at det kan have en berettigelse i skoleregi at bringe en hund ind i det pædagogiske miljø, skal den bringes i spil med en bevidst professionel pædagogisk strategi – det skal ikke blot være ”en sød hund, der er med på arbejde”.

Lærere/pædagoger skal fange den positive læring, der sker i relationen mellem barn og hund således, at det kan overføres til andre relationer og situationer.

 

Thomas to roller

Meget groft delt op har nuværende skolehund Thomas to funktioner på arbejde:

Han er skolehund, hvor han har karakter af dyreassisteret aktivitet.

Her har meget af den læring, der sker, karakter af spontan læring. Forstået på den måde, at der opstår gode situationer der, hvis det bliver fanget, kan italesættes og bringes i spil, for på den måde at skabe læring, der kan bruges i andre relationer og situationer.

Han er terapihund, hvor lærere/pædagoger har et fastsat mål og læring for øje med Thomas´ tilstedeværelse. Her søges en bestemt læring, hvilket ligeledes også kræver den voksne til at facilitere og overføre læringen.

 

Trivsel og tryghed - Thomas bidrager til en god stemning

Helt konkret oplever vi mange positive forandringer i afdelingen efter Thomas´ tilstedeværelse er blevet en del af børnenes hverdag:

  • Han bidrager til øget trivsel og tryghed.
  • Han medvirker til et generelt lavere konfliktniveau imellem børnene grundet øget ro og god stemning.
  • Hans mentale overskud og rolige gemyt sænker tempoet hos børnene.
  • Han modsvarer børnenes høje energi med tilsvarende ro.
  • Han er meget præcis i at afstemme sig til situationer og aflæser meget nøjagtig børnene. Han har en klar fornemmelse af, hvem der gerne vil/har brug for ham.
  • Hans tilstedeværelse i klasserummet skaber en øget ro, bedre miljø for undervisning, bidrager til øget koncentration og sænker stress ved fagligt arbejde.
  • Vigtige samtaler med en lærer bliver lettere sammen med Thomas.
  • Han virker som ”døråbner” i konfliktsituationer og gør det tilgængeligt at snakke om det, der har været svært.
  • Han er en smutvej i relationsarbejdet med vores elever. Han skaber tillid, tryghed og sympati.
  • Han tager imod alle børnene hver morgen - alle starter dagen med oplevelsen af at være ventet, vigtig og noget ganske særligt.
  • Han er en BEDSTE VEN, man kan stole på og fortælle alt. Han svigter og dømmer aldrig.

 

____________________________________________________________________________________________________________________________

skolehunden.dk Irene Jarnved Rikke Kilschow Espersen Kontakt os på: info@skolehunden.dk

 

 

Copyright © All Rights Reserved